DZIEŃ PIERWSZY – „SCORING4POLAŃSKI”

Tak rozpoczęła się moja prawie tygodniowa przygoda z Festiwalem Muzyki FilmoweJ. W środę wieczorem Wybrałam się na koncert „Scoring4Polański”. Sytuacja była o tyle ciekawa, że bilet dostałam w ostatniej chwili i ledwo zdążyłam na to wydarzenie. Jednak po wielu nieprzewidzianych przygodach udało się…

Scoring4Polański

WIDOCZNOŚĆ NICZYM NIEOGRANICZONA

Koncert odbył się na dużej sali Centrum Kongresowego ICE i muszę przyznać, że będąc tam już po raz drugi, tak licznej publiczności sobie nie wyobrażałam. W trakcie pierwszej części usiadłam na trzecim piętrze i miałam niesamowity widok na scenę i widownię. Wprost nie do uwierzenia, że z takiej wysokości wszystko było dokładnie widać.


⇒ ICE KRAKÓW CONGRESS CENTRE


Scoring4Polański

TŁUMACZ DOSKONAŁY

Na scenę wkroczyła Magda Miśka-Jackowska wraz z Piotrem Krasnowolskim  i przywitali serdecznie publiczność. W tym miejscu muszę podkreślić jak ogromnym szacunkiem darzę Piotra Krasnowolskiego, który jest bardzo wykwalifikowanym tłumaczem. Jako osoba, która trochę zna się na rzeczy i wie, o co chodzi w tłumaczeniach ustnych, doskonale zdaję sobie sprawę z trudności i pułapek jakie czyhają na tłumaczy. Jestem naprawdę pod ogromnym wrażeniem profesjonalizmu Krasnowolskiego. Z zaciekawieniem przypatrywałam się, gdy sporządzał notatki podczas przemowy prezydenta Krakowa – Jacka Majchrowskiego, by chwilę później płynnie i bez zawahania zgrabnie przetłumaczyć jego słowa.

Scoring4Polański
SPOTKANIE Z FILMOWYM MISTRZEM

Zobaczyć Romana Polańskiego na żywo było dla mnie osobliwym przeżyciem. Nie będę nikogo oszukiwać i przyznam się otwarcie, że nie obejrzałam wszystkich jego filmów, ale te, które miałam szansę zobaczyć zapadły mi w pamięć. Ten już nie najmłodszy wiekiem reżyser zaskoczył wszystkich, gdy bez problemów wskoczył na scenę, aby odebrać swoje wyróżnienie. Czasami ciężko jest mi zrozumieć podejście Polaków do twórczości innych sławnych rodaków. Tego wieczoru poczułam jednak, że nie wszystko stracone i „nasi” też potrafią docenić kogoś z ogromnym dorobkiem filmowym znanym na całym świecie.


Zachęcam do zapoznania się z twórczością Romana Polańskiego na Filmwebie:

⇒ ROMAN POLAŃSKI


CZĘŚĆ PIERWSZA

Scoring4PolańskiPo całej oficjalnej części rozpoczął się koncert i mogliśmy usłyszeć pierwsze takty muzyki w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą belgijskiego dyrygenta i kompozytora – Dirka Brossé’a. Ten niewielkiego wzrostu dyrygent swoją ekspresyjnością i pozytywną energią szybko podbił moje serce. Prywatnie nie miałam możliwości spotkania i porozmawiania z nim, jednak, gdy mijał mnie na korytarzu szczerze się uśmiechnął. Znałam i kojarzyłam wiele utworów z filmów Polańskiego. Najbardziej cieszyłam się z tego, że mogłam usłyszeć skomponowaną przez Wojciecha Kilara muzykę. Muszę przyznać, że z niecierpliwością wyczekiwałam wokalizy z „Dziewiątych wrót”, jednak z przykrością muszę stwierdzić, że nie przypadła mi do gustu. Jak się później okazało (podczas innych koncertów), głos Wioletty Chodowicz jest niewiarygodny i sopranistka bardzo dobrze sobie radzi z operowymi utworami. Niestety, podczas tego koncertu coś poszło nie tak (mam wrażenie, że nie do końca słusznie został dobrany jej głos do „Dziewiątych wrót”). Zresztą wiem również, że sama artystka miała świadomość tego, że nie wszystko było tak, jak zaplanowała. Jej występ zaowocował mnóstwem obaw przed kolejnymi koncertami, ale szybko okazało się, że był to zwyczajny wypadek przy pracy, który zdarza się nawet najlepszym! Tym samym ten niefortunny występ został przyćmiony innymi, lepszymi. Tak zakończyła się pierwsza część koncertu.


⇒ DIRK BROSSE

⇒ WIOLETTA CHODOWICZ

⇒ NARODOWA ORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEGO RADIA


Scoring4Polański

CZĘŚĆ DRUGA

Podczas przerwy miałam możliwość ujrzeć różnych kompozytorów, którzy pojawili się na koncercie jako goście, m.in. Diega Navarro czy Alexandre’a Desplat’a. Po przerwie zamieniłam się miejscami z przyjaciółką i tym razem znalazłam się na parterze, bardzo blisko sceny. Mogłam zaobserwować jak z utworami Krzysztofa Komedy radzi sobie Obara International Quartet i przyznam się szczerze, że o ile jazz nie jest bliski memu sercu, o tyle obserwowanie bawiących się własną muzyką artystów sprawiało mi ogromną przyjemność. Chciało mi się słuchać tych wszystkich utworów. W końcu pojawiła się ponownie cała orkiestra, a wraz z nią dyrygent – Dirk Brossé  – i wyjątkowy artysta – Tomasz Stańko (kto nie wie kim jest ten człowiek niech szybko poszuka informacji w internecie!) – jego partia solowa podczas suity z „Dziecka Rosemary” przyprawiała mnie momentami o dreszcze na całym ciele. To było naprawdę wzruszające i porywające!


⇒ TOMASZ STAŃKO

⇒ OBARA INTERNATIONAL QUARTET


OWACJE NA STOJĄCO
Scoring4Polański

Samo zakończenie koncertu również okazało się nietypowe – oprócz artystów stojących na scenie, owacje na stojąco i kwiaty dostali Roman Polański i stojący obok niego kompozytor Alexandre Desplat. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że obaj panowie postanowili podzielić się swoimi bukietami z publicznością i rzucali pojedynczymi elementami wiązanek w stronę widowni. Brawom i entuzjazmowi nie było końca…

⇒ ALEXANDRE DESPLAT


Podsumowując, Scoring4Polański był pełnym emocji i niebanalnych brzmień koncertem, na którym artyści pokazali, co dla nich znaczy muzyka i jak jest ona istotna przy odbiorze obrazów. Roman Polański i Alexandre Desplat udowodnili, że ich współpraca przynosi wielkie owoce i stojąc obok siebie właściwie nie mają sobie równych. Nie było mi dane poznać osobiście ani reżysera, ani kompozytora, ale jestem pewna, że to naprawdę skromni i profesjonalni ludzie, którzy tworzą rzeczy wielkie!

Poniżej znajduje się galeria zdjęć z koncertu (mojego autorstwa) oraz krótki reportaż stworzony przez Krakowskie Biuro Festiwalowe.

SETLISTA KONCERTOWA:

◊  Wojciech Kilar — “Moving to The Ghetto” z filmu Pianista
◊  Wojciech Kilar — „Wokaliza” z filmu Dziewiąte wrota
◊  Wojciech Kilar — Suita z filmu Śmierć i dziewczyna
◊  Krzysztof Komeda — “Ballada for Bernt” z filmu Nóż w wodzie
◊  Krzysztof Komeda — Suita z filmu Dziecko Rosemary
◊  Krzysztof Komeda — Temat z filmu Matnia
◊  Krzysztof Komeda — Main Theme z filmu Nieustraszeni pogromcy wampirów
◊  Krzysztof Komeda — Suita z filmu Dwaj ludzie z szafą
◊  Philippe Sarde — Suita z filmu Lokator
◊  Philippe Sarde — Temat z filmu Tess
◊  Ennio Morricone — Suita z filmu Frantic
◊  Alexandre Desplat — Suita z filmu Autor widmo
◊  Alexandre Desplat — Suita z filmu Rzeź
◊  Alexandre Desplat — Suita z filmu Wenus w futrze
◊  Jerry Goldsmith — Suita z filmu Chinatown

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.